Zelfliefde

Ontwikkel meer “zelfliefde”

Ik heb echt jarenlang niet van mezelf gehouden. Ik zocht bevestiging van en in anderen, in het goed en perfect genoeg zijn en daar streefde ik naar. Ik probeerde aan de wensen en het streven van anderen te voldoen.

Uiteindelijk tijdens mijn burn-out kwam ik er achter dat dit mij totaal niet gelukkig maakte. Ik was iemand geworden die zich totaal niet gelukkig voelde, zelfs zwaar ongelukkig. Ik wist niet wie ik was en wat mij echt intens gelukkig maakte.
Zo startte voor mij ook de reis van zelfontwikkeling.

Graag deel ik een aantal tips die mij geholpen hebben;

  1. Leer accepteren wie je bent.
    Leer je goede en slechte kanten kennen. Indien er iets gebeurd en je bent in je hoofd bezig met jezelf te bekritiseren of zelfs afkraken (iets wat ik ongelofelijk vaak en veel deed). Wordt daar dan van bewust en roep dan minimaal 3 positieve krachten op die je wel bezit. Indien nodig, schrijf ze op en hang ze aan de spiegel, koelkast, kamerdeur. Niemand is perfect, gelukkig maar en dat hoef je ook niet te zijn. Accepteer dat jij ook niet perfect hoeft te zijn.
  2. Leer jezelf te zijn.
    Dit ondervond ik als een super moeilijke stap, ook omdat ik dit eigenlijk nooit eerder in mijn leven had gedaan. Mijn ouders en mijn relaties stuurde me wat ik wel en niet zou moeten doen. Nu moest ik zelf leren kiezen en eigen keuzes maken. Geen bevestiging meer zoeken, meer alleen erop uit. In gesprekken wat meer afstand nemen van de situatie en jezelf bevragen wat jij eigenlijk vindt en voelt. Merk op wat je intuïtie je ingeeft. Wat mij ook hierbij ook enorm geholpen heeft is een mindfullness cursus en meer momentjes van even alleen zijn te pakken.
  3. Laat je ego los, leer inzien dat je gedachten los zijn van je zijn
    Dit klinkt hoogst waarschijnlijk enorm zweverig. Maar probeer dit besef eens te krijgen en in te zien dat op een dag 100-den dan wel 1000-den gedachten je hoofd passeren. Ga je met deze gedachten mee en laat je aan de hand van die gedachten je dag bepalen? Of laat je ze gewoon komen en gaan in je hoofd. De gedachten zijn enorm bepalend van hoe je je voelt gedurende de dag. En begrijp me niet verkeerd, accepteer ook de negatieve en mindere gedachtes. Verzet je hier niet tegen, maar laat die ook komen en gaan. Leer ook blij te zijn en stil te staan en veel te focussen op alle mooie en bijzondere dingen die je nu al in je leven hebt. In plaat van streven naar meer en beter.
  4. Zorg goed voor jezelf
    Ook jij bent het waard. Waarom zou je je alleen mooi maken als je een speciale date of feestje hebt? Waarom zou je alleen lekker en uitgebreid koken als er visite komt? Jou lichaam verdient het om met liefde behandeld te worden. Zowel door een goede verzorging als met gezonde en lekkere voeding (en ja dit gaat heel makkelijk samen)
  5. Bewaak je grenzen
    Ik was voorheen iemand die graag geeft aan anderen. Nog steeds trouwens. Maar nu niet meer ten koste van mijn eigen grenzen en kunnen. Onthoud dat als je niet goed voor jezelf zorgt en je grenzen aangeeft, je dit ook niet aan anderen optimaal kan geven. Daarnaast kan je ook altijd zoeken naar oplossingen. Bijvoorbeeld je hebt een dagje weg gepland met een vriendin. Nu die dag dichterbij komt, voel je hoe moe en uitgeput dat je bent en totaal geen energie hebt om een hele dag op pad te gaan. Maar je weet ook dat je vriendin hier enorm naar uit kijkt. Voorheen zou ik gewoon gegaan zijn. Nu zou ik mijn gevoel bespreekbaar maken en voorstellen om bijvoorbeeld een lekker beauty-thee-dagje thuis te houden en lekker eten te bestellen, zodat je elkaar dan toch tegemoet kan komen. Maar wel je eigen grenzen bespreekt.
  6. Zit je iets echt dwars/ stelt iemand je teleur spreek je gevoel uit.
    Iets wat ik vroeger nooit durfde was dit soort dingen een ander zeggen. Mezelf kwetsbaar opstellen in mijn ogen. bang zijn voor een conflict of iemand denken misschien wel pijn te doen. Het resultaat, ik bleef met een rot-gevoel rondlopen.
    Met behulp van een coach heb ik geleerd, hoe ik dit het beste aan kan pakken. Wat voor mij helpt, is niet reageren vanuit emotie. Ook als je ziet dat iemand hoog in zijn emotie zit en dus niet voor reden vatbaar is kan je het beter even een momentje laten rusten. Spreek een persoon er wel altijd 1-op-1 op aan (sommige mensen voelen zich snel aangevallen, en niet iedereen kan even goed met kritiek omgaan) in een rustige omgeving als de emoties wat gezakt zijn. Probeer je ook te verplaatsen in een ander, stel jezelf de vraag waarom die persoon zo zou reageren? Spreek dan vanuit je eigen gevoel. Dus niet wijzend en als kritiek naar een ander, maar vertel wat de reactie van die persoon als gevoelens bij jou teweeg heeft gebracht. Heel moeilijk maar het is het negatieve gevoel waar je anders zelf mee rond blijft lopen echt niet waard. Jij bent dat niet waard! 😉
  7. Leef en doe alles met aandacht
    Vroeger raasde ik door het leven, probeerde zoveel mogelijk te presenteren en in een dag te doen. Niet meer multi-tasken en meer momenten van rust en met aandacht, zorgt ervoor dat je bewuster en met veel meer aandacht doet. Je zal ook zien (vanuit mezelf te spreken dan) dat er minder verkeerd gaat op een dag, dan dingen beter lukken en dat je er ook meer van kan genieten.

Daarnaast nog een hele leuke youtube video over zelfliefde.